Hur många ”Jumping jacks” gör du – på 31 sekunder? Anta utmaningen med Klüft
Bara tre av tio barn och unga når upp till rekommendationen om 60 minuters fysisk aktivitet per dag. Det vill Generation Pep förändra och initiativen är flera. För att belysa frågan anordnar Generation Pep varje år en stor manifestationsdag, ”Upp och Hoppa, Sverige!” den 31 januari. I år är dagen tänkt att utmana dig att göra så många ”Jumping jacks” du kan – på 31 sekunder.
– Det handlar inte om att du ska bli en maratonlöpare, den minsta rörelsen räknas, säger Carolina Klüft från Generation Pep och fd. elitidrottare.
Fredagen 31 januari infaller hälsoviktiga dagen ”Upp och hoppa, Sverige!”. Det är Generation Pep som står bakom införandet, organisationen med Kronprinsessparet som initiativtagare. Carolina Klüft från Generation Pep och fd. elitidrottare berättar att årets upplaga av dagen ska utmana barn men även vuxna runtom i Sverige att göra så många ”Jumping jacks” som möjligt. På 31 sekunder.
– Med dagen vill vi belysa stillasittandet bland barn och unga – och att vi rör på oss mindre än någonsin. Alla kan vara med och du gör utmaningen efter din förmåga. Du kan till exempel göra jumping-, arm- eller head-jacks, gör det du vill och kan, säger Carolina Klüft.
Läs mer om ”Upp och hoppa, Sverige!” här
Att stillasittandet ökar bekräftas inte minst av Folkhälsomyndigheten som 2019 släppte en rapport som visar ett kritiskt rörelsemönster bland barn och unga. Gruppen är inaktiv större delen av sin vakna tid – och den inaktiva tiden ökar med åldern. Statistik visar även att låga tre av tio barn når upp till rekommendationen om 60 minuters fysisk aktivitet om dagen.
– Våra barns hälsa har försämrats de senaste åren, men det är få som känner till hur allvarligt det faktiskt är. Vi kan inte sitta still åtta timmar om dagen och sen träna en timme på gymet. Vi behöver upp och röra på oss, därför vill vi ha ”Upp och hoppa-dagen”. Det är ett sätt att få in rörelse i vardagen på ett roligt sätt, öka kunskapen och vikten av vardagsrörelse, säger Carolina Klüft.
Generation Pep har tagit fram en film tillsammans med sina ambassadörer där de peppar andra att göra utmaningen
Ringar på vattnet
De skolor, företag och organisationer som är med i Generation Peps nätverk engagerar sig i och kommer att utmanas under årets stora rörelsedag. Carolina Klüft avslöjar att resultatet kommer att spridas i sociala medier för att skapa ringar på vattnet och inspirera fler.
– Vi hoppas att så många som möjligt väljer att vara med och även utmana följare och vänner. På så sätt kan vi tillsammans bidra till att bygga en folkrörelse, säger Carolina Klüft och avslutar:
– Du kan delta, oavsett var du befinner dig. Då har vi iallafall fått in 31 sekunder av rörelse den dagen.
Vill du vara med i årets ”Upp och hoppa, Sverige!”? Klicka här för att läsa mer!
Generation Pep arbetar för att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv.
Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep och vår målsättning att engagera hela samhället i arbetet. Ingen enskild aktör kan lösa problemet på egen hand och därför behöver såväl lokala eldsjälar som företag och politiska beslutsfattare vara med.