Pep Kilometern – håll barn och unga aktiva under höstlovet!

Pep Kilometern – håll barn och unga aktiva under höstlovet! 

Barn och unga sitter allt mer stilla och rör sig allt mindre, och aktivitetsnivån går ofta ner än mer under loven. Generation Pep har startat kampanjen Pep Kilometern för att göra den fysisk aktiviteten lustfylld och barn och unga att röra på sig mer under lovet.

Så här tränar ambassadörerna som Pep-hjältar – se klippen och häng på! 

Få barn och unga når rekommendationerna om i genomsnitt 60 minuter fysisk aktivitet om dagen. Under lov och helger är detta problem särskilt påtagligt, och höstlovet är inget undantag.
– För att må bra, både på kort och lång sikt, behöver barn och unga röra på sig i genomsnitt 60 minuter varje dag. Tyvärr är det väldigt få som når upp till dessa rekommendationer – men all rörelse är bättre än ingen och varje form av aktivitet räknas, säger Emma Blomdahl Wahlberg, kommunikationsansvarig på Generation Pep.


Gör fysisk aktivitet enkel och rolig


För att sänka trösklarna för fysisk aktivitet och uppmuntra fler barn och unga att röra på sig har Generation Pep lanserat kampanjen Pep Kilometern. Syftet är att inspirera barn och unga att omfamna rörelseglädje och göra fysisk aktivitet enkel och rolig.

Hur tränar du som en Pep-hjälte på lovet? Läs mer och se klippen!

– Under påsk- och höstlovsveckorna uppmanar Generation Pep alla att delta i Pep Kilometern. Konceptet är enkelt: gå, spring, cykla, simma, dansa – kort sagt, välj din favoritmetod för att ta dig fram en kilometer varje dag. Det handlar inte om tävling eller prestation, utan om att ha roligt och upptäcka glädjen i att vara aktiv, säger Emma. 


Träna som en Pep-hjälte och sätt upp schemat på kylskåpet


I år tar Pep-hjälten täten i kampanjen och uppmuntrar alla till att träna som en Pep-hjälte, det vill säga genom att ta sig en Pep Kilometer om dagen. För att ge extra motivation till alla som deltar finns ett nedladdningsbart Pep Kilometer-schema att skriva ut och sätta upp på kylskåpet. Här kan deltagare registrera vilka aktiviteter de har utfört och hur långt de har rört sig varje dag. Detta är ett utmärkt sätt att peppa sig själv och följa sina framsteg under Pep Kilometern.

 

– På vår Instagram kommer man också få inspiration på hur våra ambassadörer gör sin Pep Kilometer. Vi hoppas att många av er där hemma väljer att haka på kampanjen även i höst och peppar hela familjen att vara med – kanske ni klarar av kilometern tillsammans? Lycka till!

KORT OM GENERATION PEP

Grundades 2016

Organisationens initiativtagare är Kronprinsessparet

Bakom initiativet står ledande svenska företag, stiftelser och ideella organisationer

Visionen är att arbeta utifrån målet att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv

Kontakta Generation Pep

Ta del av Pep-rapporten 2023

Följ oss gärna i våra olika kanaler!
Facebook: Generation Pep, Instagram: @gen.pep och LinkedIn: Generation Pep

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *